chariest سوریه بیانیه فرانسه آمریکا فرانسه

chariest: سوریه بیانیه فرانسه آمریکا فرانسه شیمیایی وزارت خارجه وزیر امور خارجه وزارت امور خارجه

گت بلاگز وب‌گردی نشانه ها و راه های مقابله + زنان پوکی استخوان را جدی بگیرند

پوکی استخوان یا استئوپروز از دیرباز وجود داشته، ولی زیاد مورد توجه قرار نمی‌گرفت به علت این‌که علائم خاصی به غیر از شکستگی استخوان در موارد پیشرفته از خود ن

نشانه ها و راه های مقابله + زنان پوکی استخوان را جدی بگیرند

به گزارش گروه وبگردی گروه تحریریه سایت جوان،استخوان بافت زنده‌ای است که از دو لایه داخلی و خارجی تشکیل شده است هست. لایه داخلی ضخیم بوده و از شبکه‌های محکمی تشکیل شده است که توده استخوانی را ایجاد می‌کند. در بدن انسان استخوان‌ها به طور مرتب ساخته شده است و از بین می‌روند. البته سرعت این روند در تمام عمر فرد یکسان نیست؛ به طوری که توده استخوانی در سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی به حداکثر میزان خود می‌رسد و سپس به تدریج کم کردن می‌یابد.

حداکثر توده استخوانی در افراد متفاوت تفاوت دارد و به عوامل ارثی، تغذیه، فعالیت بدنی و شیوه زندگی در طول دوره رشد بستگی دارد.

اگر میزان تخریب استخوان بیش از ساخته شدن آن باشد، فضا‌های بین شبکه‌های داخلی استخوان بزرگ می‌شوند و اصطلاحا پوکی استخوان اتفاق می‌افتد. در این وضعیت، استخوان ضعیف شده است و با کوچک‌ترین ضربه دچار شکستگی می‌شود. این پدیده در سنین سالمندی مرسوم بوده، ولی با کارها ساده‌ای می‌توان آن را به تاخیر انداخت یا شدت آن را کم کردن داد.

نشانه ها و راه های مقابله + زنان پوکی استخوان را جدی بگیرند

علامت پوکی استخوان چیست؟

اهمیت پوکی استخوان در این است که اغلب تا وقت شکستگی استخوانی علامتی ندارد. ستون فقرات، استخوان ران، لگن، مچ دست و انتهای ساعد به ترتیب شایع‌ترین محل‌هایی هستند که در اثر پوکی استخوان دچار شکستگی می‌شوند. بسیاری از شکستگی‌های ستون فقرات فقط با درد شدید پشت همراه هستند و علامت دیگری ندارند. انحراف ستون مهره‌ها در اثر جوش خوردن خودبخودی آن‌ها می‌تواند از علایم این بیماری باشد.

پوکی استخوان، بیماری خاموشی است

این بیماری بزرگ‌ترین دغدغه خانم‌ها جهت روز‌های میانسالی هست. مشکلی که دیر یا سریع سراغ همه ما را خواهد گرفت؛ بنابراین خود را آماده مقابله کنید.

پوکی استخوان یا استئوپروز از دیرباز وجود داشته، ولی زیاد مورد توجه قرار نمی‌گرفت به علت این‌که علائم خاصی به غیر از شکستگی استخوان در موارد پیشرفته از خود ن

پوکی استخوان «بیماری خاموش» نامیده می‌شود، لیکن علائم بالینی نداشته و در صورت پیشگیری و درمان نکردن پیشرفت می‌کند و نخستین بار خود را با عوارض جانبی که همان شکستگی استخوان و حتی گاهی فوت است نشان می‌دهد. در حالی که این بیماری ناتوان‌کننده، در مراحل اولیه قابل تشخیص، پیشگیری و درمان است.

پوکی استخوان بیماری‌ای است که با کم کردن توده استخوانی و عوض کردن ساختمان میکروسکوپی استخوان، منجر به زیاد کردن شکستگی استخوان و زیاد کردن ریسک شکستگی (نه لزوما بروز شکستگی) می‌شود.

خانم‌ها زیاد در خطر هستند

در سنین بالای ۵، ۰ سال ریسک شکستگی‌های مرسوم از پوکی استخوان در استخوان بالای پا، مهره‌های کمر و انتهای استخوان ساعد زیاد کردن پیدا می‌کند که در خانم‌ها ۴، ۰ درصد و در مردها ۱، ۲ درصد است.

مطالعات اولیه واحد استئوپروز مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران نشان می‌دهد که متأسفانه دانسیته استخوان (تراکم استخوان) در ایرانیان نسبت به استاندارد‌های بین‌المللی کمتر است.

به‌طوری که در خانم‌ها این دانسیته در ستون فقرات ۵/۶ درصد و استخوان بالای پا ۴/۵ درصد پایین‌تر است و در مردها این کم کردن در ستون مهره‌ها به طور میانگین ۸/۱، ۳ درصد و در استخوان بالای پا ۶/۴ درصد است.

نشانه ها و راه های مقابله + زنان پوکی استخوان را جدی بگیرند

پوکی استخوان چگونه منجر به شکستگی می‌شود؟

حدود ۵ درصد زمین خوردگی‌ها منجر به شکستگی می‌شوند. مسلما استخوان‌هایی که استحکام کافی جهت حفظ تعادل بدن را نداشته باشند، براحتی متعاقب نیرو‌های جزیی مثل زمین خوردن و یا سقوط از پله دچار شکستگی می‌شوند. به همین علت شایع‌ترین علت شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان، سقوط و زمین خوردن هست. عواملی مانند موانع محیطی، نور کم، اختلال بینایی، فراموشی، استفاده از دارو‌های خواب‌آور در زیاد کردن احتمال سقوط و شکستگی نقش دارند.

پوکی استخوان یا استئوپروز از دیرباز وجود داشته، ولی زیاد مورد توجه قرار نمی‌گرفت به علت این‌که علائم خاصی به غیر از شکستگی استخوان در موارد پیشرفته از خود ن

سیکل‌های قاعدگی را کنترل کنید

در میان هورمون‌های خانمانه استروژن عاملی است که باعث جنبش و جذب کلسیم از روده‌ها می‌شود و پروژسترون مانع از اثر ترکیبات کورتون‌دار بر بدن می‌شود و ترکیب استخوان‌سازی را زیاد می‌کند.

توده استخوانی در خانم‌ها به اوضاع سیکل‌های قاعدگی بستگی دارد. شروع زودرس قاعدگی باعث زیاد کردن توده استخوانی و تاخیر آن موجب کم کردن توده استخوانی می‌شود.

قاعدگی نامنظم کم کردن توده استخوانی را به دنبال دارد بعد کنترل سیکل‌های قاعدگی مرتب از ضروریات است.

نشانه ها و راه های مقابله + زنان پوکی استخوان را جدی بگیرند

چه عواملی ایجاد کننده پوکی استخوان هستند؟

– سن: با اوج رفتن سن، تراکم استخوان در هر دو جنس به تدریج کم کردن می‌یابد؛ به طوری که از حدود ۴۰ سالگی نیم تا یک درصد در سال کم کردن می‌یابد.

– جنس: پوکی استخوان در زنان به علت کم بودن توده استخوان و پدیده یائسگی شایع‌تر هست. زنان در هر سنی ۴ تا ۵ برابر مردان دچار شکستگی استخوان می‌شوند.

– یائسگی و کم کردن هورمون‌های جنسی: هورمون‌های جنسی نقش مهمی در استحکام استخوان‌ها دارند. بنابراین هر عاملی از جمله یائسگی که باعث کم شدن این هورمون‌ها شود پوکی استخوان را تسریع می‌کند.

– سابقه فامیلی: در صورت سابقه شکستگی در بستگان نزدیک (پدر، مادر، خواهر و برادر)، احتمال مبتلا شدن به شکستگی تا دو برابر زیاد کردن می‌یابد.

– نژاد و عوامل ارثی: نژاد آسیایی و افرادی که پوست و موی روشن دارند زیاد در معرض پوکی استخوان هستند.

– جثه بدنی: استخوان بندی ظریف و جثه کوچک‌تر موجب زیاد کردن احتمال پوکی استخوان می‌شود.

– بیماری‌های همراه: بعضی بیماری‌ها مانند بیماری‌های مزمن کبد و کلیه، دیابت نوع ۱، زیاد کردن هورمون تیروئید و پاراتیروئید، اختلالات هورمون‌های جنسی، اسهال مزمن و اختلالات سوء جذب، بی‌اشت‌هایی عصبی، پیوند اعضا و بعضی سرطان‌ها باعث زیاد کردن احتمال مبتلا شدن به پوکی استخوان می‌شوند.

– مصرف داروها: مصرف طولانی مدت دارو‌های حاوی کورتون، دارو‌های ضد صرع و دارو‌هایی که جهت درمان بیماری‌های تیروئید مصرف می‌شوند؛ موجب بروز پوکی استخوان می‌شود. این دسته دارو‌ها حتما باید با تجویز دکتر و در صورت نیاز با مکمل‌های دارویی مانند کلسیم و ویتامین «د» مصرف شوند.

– مصرف دخانیات و الکل: مصرف دخانیات مشمول بر سیگار، قلیان، پیپ و چپق موجب اختلال در جذب کلسیم و ساخت استخوان، یائسگی زودرس، چربی سوزی و تخریب هورمون‌های جنسی می‌شود که به تسریع پوکی استخوان می‌انجامد. مصرف الکل نیز با کم کردن فعالیت سلول‌های سازنده استخوان موجب پوکی استخوان می‌شود.

چگونگی پیشگیری از پوکی استخوان

– قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب به دریافت ویتامین «د» کمک می‌کند.

– از منابع کلسیم و ویتامین «د» به اندازه کافی در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

– از مصرف دخانیات به هر شکل (سیگار و قلیان) خودداری کنید.

– ورزش مستمر و مناسب را در برنامه زندگی خود بگنجانید.

– غلات، لبنیات، حبوبات، سبزی، ماهی و میوه را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مصرف روزانه ۳ لیوان شیر یا ماست کم چرب (یا دو قطعه پنیر جایگزین هر لیوان شیر) می‌تواند کلسیم مورد نیاز روزانه بدن را تامین کرده به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.

– از مصرف نوشابه یا قهوه خودداری کرده و دوغ کم نمک را جایگزین آن کنید. روزانه ۸-۶ لیوان آب بنوشید.

– ماهی‌ها، جگر و تخم مرغ منابع غذایی حاوی ویتامین «د» هستند. از آن‌ها در برنامه هفتگی غذایی خود استفاده کنید.

اگر قادر به انجام انواع ورزش‌ها نیستید حداقل سه بار در هفته به مدت ۳۰-۲۰ دقیقه پیاده روی کنید. پیاده روی عالی ترین جایگزین جهت انواع ورزش‌ها جهت جلوگیری از پوکی استخوان است.

منبع: بیتوته

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: کلسیم | هورمون | بیماری | استخوان | درمان بیماری | پوکی استخوان | پوکی استخوان | شکستگی استخوان


دانلود فایل ها

نویسنده : topsblog